STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. Jana Pawła II
w Nętnie
Niniejszy statut opracowano na podstawie:
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
2) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.);
3) Ustawa z dnia 29 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.);
oraz aktów wykonawczych do wskazanych Ustaw.
Zatwierdzony uchwałą nr4
Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Nętnie
z dnia ……………
w sprawie przyjęcia jednolitego tekstu Statutu Szkoły
SPIS TREŚCI:
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
2. CELE I ZADANIA SZKOŁY
3. OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
4. ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
5. ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
6. ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
7. ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
8. ZASADY REKRUTACJI. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
9. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
10. CEREMONIAŁ SZKOLNY
11. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa w Nętnie.
- Siedzibą szkoły jest budynek o adresie Nętno 38 78-500 Drawsko Pomorskie.
- Szkoła nosi imię Jana Pawła II.
§2
- Szkoła Podstawowa w Nętnie jest ośmioletnią szkołą publiczną.
- Szkoła prowadzi oddziały przedszkolne.
- W szkole podstawowej kształcenie odbywa się w formie dziennej.
- W szkole organizowane jest kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
§3
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Drawsko Pomorskie z siedzibą przy ul. Gen. Władysława Sikorskiego 41, 78-500 Drawsko Pomorskie.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
§4
- Szkoła posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkolny.
- Imię szkole nadaje organ prowadzący, na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§5
- Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
- Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
§5a
(uchylony)
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§6
- Szkoła we wszystkich swoich działaniach kieruje się dobrem ucznia jako wartością nadrzędną.
- Szkoła Podstawowa w Nętnie realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, uczy szacunku dla prawdy, pracy i wiedzy, wpaja wychowankom właściwie rozumianą tolerancję, uczy rzetelnego wywiązywania się z podjętych przez siebie obowiązków, odpowiedzialności za własne słowo, postępowanie i całą społeczność szkolną, ze szczególnym uwzględnieniem kształci poczucie tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz znajomości własnej historii i kultury.
- Szkoła kładzie szczególny nacisk na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny ogłoszonym przez Ministra Edukacji i Nauki.
- Szkoła zapewnia integrację uczniów niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
§7
- Kształcenie ogólne w szkole podstawowej tworzy fundament wykształcenia – szkoła łagodnie wprowadza uczniów w świat wiedzy, dbając o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. Kształcenie to dzieli się na dwa etapy edukacyjne:
- I etap edukacyjny, obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna;
- II etap edukacyjny, obejmujący klasy IV–VIII szkoły podstawowej – nauczanie przedmiotowe.
- Celem Szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Szkoła zapewnia uczniom optymalne warunki rozwoju, bezpieczeństwo i higienę pracy oraz promocję i ochronę zdrowego trybu życia.
- Szkoła rozwija uzdolnienia, talenty i zainteresowania uczniów na zajęciach pozalekcyjnych z różnych dziedzin, organizowanych zgodnie z oczekiwaniem uczniów i ich rodziców.
- Dla uczniów mających trudności w nauce szkoła organizuje konsultacje indywidualne oraz może organizować zajęcia wyrównawcze.
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, a w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki na wyższym etapie kształcenia;
- kształtuje środowisko wychowawcze szkoły umożliwiające wszechstronny rozwój osobowości ucznia;
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły;
- umożliwia uczniom kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, językowej, religijnej oraz naukę własnej historii i kultury. W przypadku dzieci innych narodowości wplata się treści dotyczące kraju pochodzenia dziecka;
- umożliwia rozwijanie przynależności do grupy rodzinnej, społeczności lokalnej, do narodu, państwa, społeczności europejskiej i światowej;
- wpaja miłość do Ojczyzny, poszanowanie Konstytucji Rzeczpospolitej Polski, godła symboli narodowych, na godzinach do dyspozycji wychowawcy, lekcjach języka polskiego, historii, muzyki, plastyki, techniki;
- wychowuje w duchu humanizmu, sprawiedliwości, równości, wolności demokracji, przyjaźni i szacunku do innych narodów, realizując zadania zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły;
- kształtuje postawę zaangażowania, tolerancji i życzliwości w kontaktach z ludźmi, wrażliwości na sprawy innych;
- przygotowuje do życia w rodzinie, szkole, środowisku, umożliwia nabywanie umiejętności spełnienia powinności wzorowego ucznia, dobrego kolegi, odpowiedzialnego członka rodziny;
- wychowuje przez pracę, ukazuje jej wartość, kształtuje szacunek do pracy i ludzi ją wykonujących poprzez dbałość o sprzęt szkolny, pomoce dydaktyczne i środki audiowizualne;
- włącza uczniów do działań służących ochronie środowiska, uświadamia rolę i zadania człowieka w jego kształtowaniu, poprzez udział całej społeczności uczniowskiej w akcjach ekologicznych oraz uczestnictwo w konkursach;
- rozwija kulturę i sprawność fizyczną, odporność i wytrzymałość oraz aktywny wypoczynek przez udział uczniów w zawodach sportowych, systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego i organizację zajęć podczas dni wolnych od nauki;
- szkoła sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozalekcyjnych, przerw śródlekcyjnych, a także podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę;
- szkoła zapewnia opiekę w formie zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców – na wniosek rodzica lub ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole;
- szkoła zaopatruje uczniów w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe na poszczególnych poziomach edukacyjnych, zgodnie z harmonogramem określonym w odrębnych przepisach;
- upowszechnia wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych;
- upowszechnia wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania oraz przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.
- W czasie zajęć opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.
- W czasie przerw organizowane są dyżury nauczycieli zgodnie z planem dyżurów na dany rok szkolny. Dyżury pełnione są na parterze, I piętrze oraz na terenie przyszkolnym zgodnie z regulaminem nauczyciela dyżurującego.
- Do zadań nauczyciela dyżurującego należy:
1) punktualne rozpoczynanie i kończenie dyżurów zgodnie z ich planem;
2) odpowiedzialność za bezpieczeństwo, zdrowie i życie dzieci objętych jego opieką; w przypadku obrażeń ciała ucznia, nauczyciel zgłasza fakt dyrektorowi szkoły i organizuje udzielenie pierwszej pomocy przez pielęgniarkę szkolną lub innego nauczyciela;
3) zwracanie uwagi na zachowanie; o złym zachowaniu powiadamia wychowawcę;
4) sprawdzenie, czy dzieci nie przebywają w miejscach zagrażających zdrowiu ucznia.
ROZDZIAŁ III
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
§8
Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania
Zasady oceniania określone w niniejszym dokumencie opracowano w oparciu o obowiązujące akty prawne.
CELE I ZAKRES OCENIANIA
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz wypełniania obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, na które składa się:
- ocenianie bieżące;
- klasyfikacja śródroczna;
- klasyfikacja roczna;
- klasyfikacja końcowa.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu – według skali określonej w niniejszym dokumencie – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z zastrzeżeniem § 11 pkt.. 3.
- Klasyfikacja roczna w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej opisowej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej opisowej zachowania.
- Klasyfikacja roczna w klasach IV – VIII polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Na klasyfikację końcową składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie VIII oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych.
§ 9
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy przez przekazanie uczniowi informacji o, tym co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielenie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- wdrażanie ucznia do systematycznej pracy.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w niniejszym dokumencie;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalenie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, informowanie o nich uczniów i rodziców na początku roku szkolnego;
- ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
- Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi w aktach prawnych nauczania religii.
§ 10
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców w trakcie pierwszego zebrania o warunkach i sposobie oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków
- W przypadku wprowadzenia w tygodniowym rozkładzie zajęć zestawienia zajęć edukacyjnych w bloku przedmiotowym ustala się oceny z poszczególnych zajęć edukacyjnych wchodzących w skład tego bloku.
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
§ 11
- Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt. ocenianie do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt a) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi.
- Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.
- W przypadku zwalniania ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, w dokumentacji przebiegu nauczania, zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- W przypadku zwalniania ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
§ 12
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH
§ 13
- Podział roku szkolnego
Rok szkolny dzielimy na dwa półrocza:
- Pierwszy rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia roku szkolnego i trwa do dnia 30 stycznia;
- Drugi trwa od ostatniego dnia kończącego pierwsze semestr półrocze do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych ustalonego przez MEN.
KLASY I- III
- W edukacji wczesnoszkolnej podstawę oceniania stanowi systematyczna obserwacja dziecka w różnych sytuacjach ujawniających jego predyspozycje, zainteresowania, trudności, zachowania i postawy;
- Ocenianie polega na gromadzeniu informacji, rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych;
- Spostrzeżenia dotyczące osiągnięć szkolnych ucznia nauczyciel odnotowuje na bieżąco, stosując oceny wyrażone stopniem wg skali cyfrowej:
6 – celujący
5 – bardzo dobry
4 – dobry
3 – dostateczny
2 – dopuszczający
1 – niedostateczny
Załącznik do statutu
Proponowane wagi ocen w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Nętnie
1. Prace klasowe i testy obejmujące materiał co najmniej jednego działu (WAGA 5)
2. Sprawdzian i diagnoza obejmujące materiał powyżej trzech lekcji (WAGA 4)
3. Kartkówki obejmujące materiał co najwyżej trzech lekcji (WAGA 3)
4. Odpowiedzi ustne (WAGA 3)
5. Prace dodatkowe (WAGA 2)
6. Prace dodatkowe o wysokim stopniu trudności (WAGA 4)
7. Prace długoterminowe (WAGA 3)
8. Aktywność - bieżąca aktywność na lekcji, wykonanie dodatkowych prac, pomocy, praca w grupie (WAGA 1)
9. Prace domowe (WAGA 1)
10.Udział w konkursach – w zależności od etapu, stopnia trudności, osiągnięć i zaangażowania ucznia (WAGA 1-5)
(konkurs szkolny – WAGA 1, konkurs rejonowy – WAGA 3, Wojewódzki i krajowy – WAGA 5)
Nauczyciele w zależności od specyfiki przedmiotu mają możliwość modyfikacji wagi ocen np. -językowcy – ocena znajomości słówek
Zmiany w statucie rok szkolny 2022/2023
- Nauka zdalna
- Informacja o możliwości zawieszania zajęć stacjonarnych i przejściu na edukację zdalną zależna od decyzji dyrektora szkoły.
- Zadania pedagoga specjalnego.
- Zmiany w półroczach – pierwsze półrocze kończy się 30 stycznia
- Wprowadzenie informacji o godzinach dostępności nauczycieli
- Zapis o funkcjonowaniu przedszkoli – zgodnie z harmonogramem pracy szkoły za zgodą Rady Rodziców
- Informacja dotycząca przyjmowania uczniów z Ukrainy
- Zmiany w systemie kar i nagród dotyczące wykonywania przez uczniów porządkowania terenów szkoły za zgodą nauczycieli