SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II
W NĘTNIE
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
do realizacji w latach
2023-2024
NĘTNO 2023
Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
art. 48 ust.1
„Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność sumienia i wyznania oraz jego przekonania”.
art. 53 ust.3
„Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami”.
art. 70 ust.1
”Każdy ma prawo do nauki. Nauka do osiemnastego roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonania szkolnego obowiązku określa ustawa”.
art. 70 ust.4
”Władze publiczne zapewniają powszechny i równy dostęp do wykształcenia. W tym celu tworzą i wspierają system indywidualnej pomocy finansowej i organizacyjnej dla uczniów i studentów. Warunki udzielania pomocy określa ustawa”.
art. 72 ust.1
”Rzeczypospolita Polska zapewnia ochronę dziecka. Każdy ma prawo wymagać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją”.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. ze zm. z 20 stycznia 2018 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r.
art. 13
„Dziecko będzie miało prawo do swobodnej wypowiedzi: prawo to ma zawierać swobodę poszukiwania, otrzymania i przekazywania informacji oraz idei wszelkiego rodzaju, bez względu na granice, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu według wyboru dziecka”.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela.
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego.
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Statut Szkoły
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta".
WPROWADZENIE
Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Nętnie, przygotowany do realizacji w roku szkolnym 2023/2024 obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, profilaktycznym oraz opiekuńczym (zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. W niniejszym programie zostały także ujęte podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
1. kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. Uczniowie będą uczyć się drugiego języka obcego – języka niemieckiego.
2. wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
3. doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
4. doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
5. rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
6. podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
7. wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
8. wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
9. rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący: treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Program ten został również opracowany na podstawie wyników diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. W ramach diagnozy zespół przygotowujący program korzystał z różnych źródeł pozyskiwania danych, m.in. została stworzona ankieta dla uczniów i rodziców, która dotyczyła zagrożeń występujących w środowisku szkolnym. Ponadto do jego przygotowania posłużyły bieżące wywiady z rodzicami, monitorowanie uczniów, a także obserwacje nauczycieli i wymiana doświadczeń.
Prócz wymienionych powyżej źródeł zespół przed przygotowaniem programu wziął pod uwagę obowiązujące akty prawne, dotychczasowe doświadczenia szkoły, propozycje działań wychowawczych przekazanych przez Radę Rodziców, sylwetkę absolwenta szkoły, przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, które mogą mieć wpływ na proces wychowania.
Dane otrzymane na podstawie opracowanej ewaluacji – Przestrzeganie norm społecznych. Uczniowie i nauczyciele czują się w szkole bezpiecznie. Placówka jasno formułuje obowiązujące w niej normy, a nauczyciele i pozostali pracownicy dokładają wszelkich starań, aby wpoić wychowankom obowiązujące zasady życia społecznego. Dzieci rozumieją i potrafią określić normy społeczne, właściwe zachowania, znają konsekwencje nieprzestrzegania ustalonych zasad. Wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. W szkole nie dochodzi do rażącego naruszania obowiązujących powszechnie norm.
W roku szkolnym 2023/2024 nauczyciele w dalszym ciągu będą realizować tematy związane z poczuciem bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły. Ponadto należy kontynuować tradycje wspólnych wyjść klasowych, wycieczek, ponieważ podczas takich spotkań uczniowie lepiej integrują się i wzajemnie poznają. Nauczyciele powinni zwrócić uwagę na to, czy każdego ucznia oceniają sprawiedliwie i czy chętnie udzielają mu dodatkowych wyjaśnień dotyczących tematów lekcji oraz traktują go z szacunkiem. W dalszym ciągu należy przypominać uczniom ich prawa, a także obowiązki, oraz zachęcać ich do podejmowania wysiłku.
Niniejszy program ma na celu promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia bez potrzeby stosowania agresji i używek, kształtowania umiejętności życiowych, jak również zapobiegania sytuacjom i zachowaniom problemowym w szkole. Wskazuje na budowanie porozumienia szkoła – dom – środowisko, ich wspólnej aktywności wychowawczej i partnerstwa w podejmowaniu działań i decyzji wychowawczych przeciw agresji dziecięcej i uzależnieniom.
Celem działalności naszej Szkoły jest doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez wiedzę, umiejętności i postawy społeczne zdobyte w procesie dydaktyczno-wychowawczym byli przygotowani do życia w warunkach współczesnego świata i potrafili stawić czoła wyzwaniom. Chcemy dążyć do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy społecznej (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni, a w przypadku konfliktów i problemów, potrafili rozwiązywać je bez agresji i przemocy. Pragniemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli, a także klimat sprzyjający współpracy rodziców ze szkołą.
W dalszym ciągu nauczyciele powinni angażować rodziców w proces wychowawczy dzieci, biorąc pod uwagę fakt, iż są ich pierwszymi wychowawcami. Podczas zebrań z rodzicami oraz konsultacji zapraszamy ich do współpracy i współdecydowania w kwestiach wychowania uczniów. Niniejszy program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas, pozostałych nauczycieli, specjalistów (logopedę, pedagoga, pedagoga specjalnego, nauczycieli współorganizujących proces kształcenia) pielęgniarkę szkolną, przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
SPIS TREŚCI
1. Misja szkoły.
2. Priorytety szkoły.
3. Główne cele wychowawcze i profilaktyczne.
4. Plan działań wychowawczych.
5. Uczestnicy Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
6. Zasady współpracy szkoły z rodzicami.
7. Efekty działań wychowawczych i profilaktycznych.
8. Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
9. Model absolwenta.
10. Ewaluacja.
11. Wnioski z raportu ewaluacji programu w roku szkolnym 2022/2023.
12. Obszary zagrożeń.
MISJA SZKOŁY
1. Przyjęcie i przekazywanie uczniom jasnego systemu wartości uniwersalnych jakimi są: „Prawda”, „Dobro” i „Piękno”.
2. Kształtowanie wspierającego środowiska szkolnego, w którym każdy uczeń czuje się bezpiecznie.
3. Kształtowanie postaw akceptujących różnorodność i postawy tolerancyjne, a także właściwych postaw patriotycznych.
4. Tworzenie warunków do otwartego dialogu i skutecznej współpracy kadry pedagogicznej z rodzicami i uczniami.
5. Podejmowanie działań rozwijających profilaktykę rówieśniczą.
6. Kształtowanie postaw w kierunku promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
7. Tworzenie sprzyjających warunków do wszechstronnego rozwoju ucznia.
8. Kreowanie zdrowego i bezpiecznego środowiska uczenia się, którego celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dzieci.
9. Kształtowanie wiedzy dotyczącej zagrożeń współczesnego świata.
10. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie.
11.Wspomaganie, pomoc oraz wsparcie dla uczniów z Ukrainy.
PRIORYTETY SZKOŁY
1. Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego rozwój i sukces. Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy i nauce.
2. Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym oraz podejmuje współpracę wewnątrzi zewnątrzszkolną.
3. Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
4. Szkoła rozwija postawy proekologiczne oraz promuje zdrowie, m.in realizując program „Bieg po zdrowie”, „ Zdrowe zęby mamy i marchewkę zjadamy”, „ Porozmawiajmy o zdrowiu i nowych zagrożeniach”, Akademia bezpiecznego Puchatka, Program Owoce i warzywa.
5. Szkoła daje możliwość zdobywania pozytywnych doświadczeń i osiągania sukcesów w ważnych zadaniach.
6. Szkoła uczy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wybory.
7. Szkoła informuje i przestrzega uczniów przed zagrożeniami, prowadzi profilaktykę.
8. Szkoła ukierunkowuje ucznia w dążeniach do zbudowania właściwej hierarchii wartości, wychowania do życia w rodzinie.
9. Szkoła uczy tolerancji.
Cele wychowawcze i profilaktyczne szkoły
Wychowanie jest definiowane jako proces wspomagania dziecka w rozwoju, który jest ukierunkowany na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej oraz emocjonalnej dziecka. Profilaktyka zaś to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Wychodząc z założenia, że wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie wyznaczyliśmy główne cele programu. Współpraca całej społeczności szkolnej oparta jest na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Szkoła wspiera uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, dba o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Istotnym pozostaje także współpraca z Radą Pedagogiczną i Samorządem Szkolnym w sprawach wychowawczych.
Szkoła wzmacnia i uzupełniania proces wychowania poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, rozpoznaje potrzeby, trudności, niepowodzenia szkolne uczniów i wypracowuje sposoby zapobiegania problemom, rozwija zainteresowania i szczególne uzdolnienia uczniów. Udziela indywidualnej pomocy uczniom i kompensuje braki środowiska rodzinnego. Kadra pedagogiczna wraz ze specjalistami pomaga rozwiązywać i zapobiegać sytuacjom konfliktowym wśród uczniów. Prowadzi profilaktykę wychowawczą w szkole. Wypracowuje formy i metody pracy, które pomogą uczniowi i jego rodzinie w rozwiązywaniu trudnych problemów związanych z wypełnianiem obowiązków szkolnych oraz w podejmowaniu właściwych decyzji w sytuacjach trudnych. Kadra kształtuje osobowości ucznia, uczy kultury osobistej, przygotowuje wychowanków do życia w społeczeństwie, dba o bezpieczeństwo, stara się aby uczniowie rozwijali własny patriotyzm, kształtuje postawy proekologiczne i prozdrowotne .
W szkole funkcjonuje system monitoringu wizyjnego, który ma na celu wspomagać bezpieczeństwo na terenie szkoły, poprzez umożliwienie obserwacji obrazów z kamer. Celem monitoringu jest także ograniczenie zachowań zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów, ograniczenie dostępu do szkoły i jej terenu osób nieuprawnionych i niepożądanych, a także eliminowanie zniszczeń w szkole i jej otoczeniu.
Szkoła zapewnia uczniom możliwość zdobycia umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej. Dba o to, aby uczeń kończący naszą szkołę rozumiał rolę pracy i nauki w życiu człowieka, sumiennie wypełniał swoje obowiązki, potrafił podejmować decyzje dotyczące dalszego kształcenia i wyboru zawodu. Absolwent Szkoły Podstawowej to młody człowiek, który nabył umiejętności właściwego korzystania z dóbr kultury oraz wyrażania szacunku dla tradycji i symboli narodowych, a także religijnych.
Plan działań wychowawczych w roku szkolnym 2023/2024
ZADANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE I FORMY REALIZACJI KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH POSTAW SPOŁECZNYCH I PROMOWANIE BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ
Zadania szkoły:
Przygotowanie uczniów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Cele:
1. Rozwijanie samorządności uczniów oraz uczenie zasad demokracji.
2. Uczenie szacunku dla tradycji szkoły. Włączanie uczniów do tworzenia i rozwijania kreatywności.
3. Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo oraz rozwijanie tolerancji wobec innych. Uczenie tolerancji.
4. Kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich i patriotycznych w oparciu o normy etyczne i przyjęty system wartości.
5. Przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych, wychowania do życia w rodzinie.
6. Tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły.
7. Poznanie i respektowanie praw i obowiązków ucznia.
8. Rozwijanie zainteresowań uczniów i rozbudzanie pasji.
9. Przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami.
10. Kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk dysfunkcyjnych.
11. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego, celowego korzystania z elektronicznych nośników informacji - internet, gry komputerowe, TV, radio.
12. Kształtowanie umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego, szkolnego.
13. Organizowanie czasu wolnego.
14. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów.
15. Wyzwalanie aktywności pozalekcyjnej.
Formy i sposoby realizacji:
1. Udział w pracach samorządu szkolnego i klasowego.
2. Reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych.
3. Spotkanie z seniorami z okazji Dnia Babci i Dziadka, Święta Szkoły.
4. Udział w lekcjach muzealnych, w konkursach, zawodach sportowych.
5. Prezentacja wyników konkursów na apelu, na gazetkach szkolnych.
6. Imprezy integracyjne, uroczystości, wyjazdy itp.
7. Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkolnym.
8. Udział w projektach, konkursach.
9. Organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, m.in. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalnych; wychowania do życia w rodzinie, logopedycznych.
10. Udział w zajęciach sportowych, olimpiadach, kołach zainteresowań oraz innych innych zajęciach pozalekcyjnych.
11. Udział w zajęciach profilaktycznych w formie warsztatów z pedagogiem, psychologiem lub wychowawcą.
12. Prowadzenie tematycznych lekcji wychowawczych.
13. Współpraca z biblioteką szkolną i miejską.
14. Organizowanie różnych form aktywności dla uczniów: rajdy, wycieczki szkolne, wyjazdy do kina, spacery po okolicy,zawody sportowe, SKS.
Zadania szkoły:
Dążenie do uzyskania wysokiego poziomu kultury osobistej.
Cele:
1. Budowanie systemu wartości - przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości.
2. Wdrażanie do uważnego słuchania, rozmawiania, zawierania kompromisów.
3. Egzekwowanie właściwego zachowania uczniów wobec osób dorosłych, rówieśników. Ponoszenie odpowiedzialności za własne słowa i czyny.
4. Wzmacnianie pozytywnych postaw (postawy prospołeczne i pozytywna komunikacja).
5. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, w tym kulturę języka.
6. Praca na rzecz innej osoby, klasy, szkoły, środowiska.
7. Wdrażanie do poszanowania cudzych dóbr materialnych i osobistych oraz mienia szkoły.
8. Uświadomienie dzieciom, że każdy może popełnić błąd. Przyznanie się i poprawa jest drogą do bycia lepszym człowiekiem.
9. Rozwijanie wśród uczniów umiejętności wolnego od przemocy rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Formy i sposoby realizacji:
1. Udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie, rekolekcjach.
2. Pogadanki i spotkania z ciekawymi ludźmi.
3. Zajęcia lekcyjne ukazujących wzorce osobowe, właściwe zachowania i postawy w literaturze, historii, współczesności.
4. Aktywne uczestnictwo w kulturze: udział w pokazach filmowych (kino szkoła), sztukach teatralnych, wystawach, konkursach tematycznych, akademie okolicznościowe.
5. Lekcje wychowawcze, pogadanki, apele szkolne.
6. Działania mające na celu wykazanie troski o wygląd sal, otoczenia szkoły.
7. Omawianie z uczniami prawidłowego postępowania w trudnych sytuacjach.
8. Integrowanie społeczności szkolnej poprzez wspólne rozwiązywanie problemów. Zadania szkoły: Rozwijanie i utrwalanie zachowań asertywnych i empatycznych.
Cele:
1. Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uczeń umie uszanować zdanie innych oraz potrafi bronić własnego zdania. Uczeń umie powiedzieć „ nie” na niewłaściwe propozycje, dokonuje trafnego wyboru.
2. Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu.
3. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego.
4. Doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami/opiekunami prawnymi.
5. Rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej.
6. Wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych. Praca uczniów starszych na rzecz młodszych (w tym uczniów z oddziałów przedszkolnych).
7. Współdziałanie z rodzicami poprzez wspieranie ich wysiłków wychowawczych wobec dzieci a także otrzymywanie od nich pomocy w szkolnych działaniach wychowawczych.
Formy i sposoby realizacji:
1. Pogadanki na lekcjach, odgrywanie scenek.
2. Warsztaty przeprowadzane przez specjalistów: z poradni lub pedagoga, pedagoga specjalnego.
3. Socjoterapia.
4. Rozmowy z wychowawcą, nauczycielami, pedagogiem.
5. Modelowanie właściwych zachowań poprzez promowanie i pokazywanie wzorów do naśladowania podczas lekcji wychowawczych i spotkań z wartościowymi osobami swoją postawą.
6. Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców (porady,konsultacje, pogadanki).
7. Angażowanie rodziców do pracy na rzecz klasy i szkoły poprzez ścisłą współpracę z Radą Rodziców.
Zadania szkoły:
Integracja działań wychowawczo - profilaktycznych szkoły i rodziców.
Cele:
1. Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym oraz innymi prawnymi aktami Szkoły.
2. Dokładne precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu i bezpieczeństwa uczniów.
3. Egzekwowanie powyższych wymagań.
4. Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych.
5. Badanie opinii rodziców odnośnie: skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych; przedmiotowych systemów oceniania.
6. Włączenie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych: dziecka.
7. Przeka współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów zanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia oraz rodziców.
8. Wyróżnianie rodziców za wkład pracy, pomoc Szkole w poprawianiu warunków pracy i nauki. Formy i sposoby realizacji:
1. Dyskusje na zebraniach.
2. Wychowawcy klas konsultują z rodzicami ich oczekiwania odnośnie pracy wychowawczej i profilaktycznej.
3. Współpraca z Radą Rodziców.
4. Tablica informacyjna, strona internetowa szkoły - zakładka dla rodziców; dziennik elektroniczny; forma papierowa podczas zebrań z rodzicami.
5. Angażowanie rodziców do uczestnictwa i/lub współorganizowania uroczystości i wyjazdów klasowych, szkolnych, lekcjach otwartych.
6. Wręczenie rodzicom podziękowań i listów gratulacyjnych za ich pracę oraz wkład w wychowanie dzieci.
KSZTAŁTOWANIE WIĘZI Z KRAJEM OJCZYSTYM, POSZANOWANIE DLA DZIEDZICTWA NARODOWEGO ORAZ INNYCH KULTUR I TRADYCJI
Zadania szkoły:
Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej, miłości do ojczyzny, kultywowania tradycji.
Cele:
1. Znajomość słów i melodii hymnu narodowego, hymnu szkoły.
2. Rozwijanie zainteresowania historią swojej miejscowości i całego regionu.
3. Zapoznanie uczniów z historią miejscowości, gminy, regionu i szkoły.
4. Wyrabianie troskliwego stosunku do pamiątek kultury, sztuki, historii i do narodowej twórczości. 5. Zapoznanie uczniów z historią miejscowości, gminy, regionu i szkoły.
6. Rozwijanie patriotyzmu wśród uczniów. W rozumieniu programu jest to każdy kraj, który dany uczeń uważa za swoją ojczyznę.
7. Kulturalne zachowanie się w miejscach Pamięci Narodowej, w czasie uroczystości szkolnych, w kościele i na cmentarzu.
8. Dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii.
9. Poznanie sylwetki Patrona Szkoły i troska o pamiątki po nim.
10. Prowadzenie strony szkolnej.
11. Kultywowanie tradycji szkolnej.
12. Organizacja i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym, opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej.
13. Uroczyste obchody świąt narodowych i szkolnych.
Formy i sposoby realizacji:
1. Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, uroczystości szkolne i klasowe, wycieczki i wyjścia.
2. Strona internetowa.
3. W czasie zajęć szkolnych, w szczególności lekcjach języka polskiego, historii, muzyki.
4. Organizowanie wewnątrzszkolnych konkursów historyczno-poetyckich, konkursów tematycznych.
5. Rozwijanie zainteresowania historią swojej miejscowości i regionu w ramach edukacji regionalnej: organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy, udział w wystawach, koncertach, przedstawieniach teatralnych, obchody rocznic państwowych.
6. Poznanie historii swojego kraju: organizowanie wycieczek historyczno-krajoznawczych, udział w ogólnopolskich i wojewódzkich konkursach historycznych.
7. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Zadania szkoły:
Wprowadzenie w życie kulturalne wspólnoty lokalnej.
Cele:
1. Zdobywanie, pogłębianie wiedzy o własnej miejscowości, regionie, kraju.
2. Poznanie historii i tradycji własnej rodziny i jej związek z historią regionu.
3. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu wspólnoty lokalnej, imprezach regionalnych.
4. Poznanie historii najważniejszych obiektów w gminie.
Formy i sposoby realizacji:
1. Wycieczki lokalne, wystawki, gazetki, zajęcia dydaktyczne.